Moda. Czy ta branża jest dla każdego?

Moda to branża, która w sporej ilości zdominowała rynek pracy. Oferty pracy dotyczą nie tylko kontraktów influencerskich, ale także współpracy w zakresie tworzenia tekstów o modzie, zdjęć produktowych czy materiałów reklamowych samych w sobie. Dodatkowym aspektem pracy w tej branży to również stanowiska pracy na pełnym etacie w kadrze zarządzającej danym biznesem. Tak jak i w pozostałych branżach, swoją pasję modową można bez problemu przenieść na pole zawodowe, w której można w pełni spełniać się w każdej dziedzinie.

Jakie stanowiska są najlepiej opłacane?

Nie da się ukryć, że do tej pory najbardziej opłacalną formą umowy był kontrakt B2B lub pełny etat na umowie o pracę. Oczywiście wiele firm wychodzi ciągle z tego założenia, iż stały pracownik to najlepszy pracownik i raczej boją się rygorystycznych zmian w postaci restrukturyzacji pod względem zatrudnienia na różnych formach kontraktowych. Nie inaczej jest w branży modowej.
Hitem ostatnich lat są osoby, które pracują na kontraktach jako influencerzy. W sieci utarło się bowiem, że taka osoba to tzw “wolny ptak”, który pracuje na rzecz marki i jest dobrze opłacalny. Zazwyczaj taka współpraca opiera się na indywidualnych warunkach, które są przypieczętowane umową. Oczywiście umowa może zawierać pojedyncze ustalenia, ale też całą kampanię, na którym ma się oprzeć współpraca. Mogą to być jedynie zdjęcia wrzucane na portale i profile społecznościowe, ale też może być kompleksowa promocja konkretnych produktów czy działań danej firmy.
Jednym z najbardziej intratnych zajęć, które kojarzą się z modą są na pewno stanowiska projektanckie oraz fotograficzne. Zazwyczaj osoby w tych działach (szczególnie dotyczy to firm sieciowych czyli tzw. “sieciówek”) odpowiedzialne są za odpowiedni design ubrań i dodatków, które mają znaleźć się w najnowszych kolekcjach. Fotografowie ponadto dbają o estetykę zdjęć i ich poprawność reklamową. Praca na tych stanowiskach jest związana z dość dużymi pieniędzmi, ale to od firm zależy jakie stawki podadzą docelowym pracownikom.

Bloger, vloger, a może influencer?

Blogowanie i vlogowanie to ciężka praca. W społeczeństwie panuje stereotyp, iż blogerzy to darmozjady, które nic nie robią, a tylko leżą i pachną. Jest to zupełna nieprawda, gdyż zmontowanie odpowiedniego materiału filmowego czy wpisu na temat produktu (tak by to było odbierane w sposób naturalny) zajmuje sporo czasu. Oczywiście pieniądze, które dostaje taka osoba są zależne od jej/ jego zasięgów internetowych i wyników pod względem rozpoznawalności wśród czytelników i wyszukiwarek. Bo niestety, jak wiadomo teraz algorytmy wyszukiwarki dominują człowieka i jego pobyt w internecie.
Ponadto trzeba pamiętać, iż moda to wymagające hobby, a blogowanie lub vlogowanie na popularnych kanałach streamingowych wymagają pewnej regularności i zacięcia w ich prowadzeniu. Czytelnicy przyzwyczajają się do dni, w których są publikowane materiały na naszych kanałach. Dłuższa nieobecność może bowiem oznaczać stratę wielu odbiorców i zmniejszenie cierpliwości naszego głównego sponsora czy firmy, które podjęły z nami współpracę.

Praca w modzie to nielada wyzwanie. Jest to jedna z najbardziej “galopujących” i wymagających sfer pod względem hobby, współprac i zawodowej kariery. Trzeba w niej nie lada samozaparcia, by utrzymać się na fali. Jednak jeśli jesteśmy wystarczająco cierpliwi i uczciwi to nasze działania będą wynagrodzone dużą rozpoznawalnością pod względem naszych aktywności w sieci i w rzeczywistym świecie.